Budowę kolejki rozpoczęto w czasie I wojny światowej. W 1924 r. linię doprowadzono pod Święty Krzyż, w okolice wsi Hucisko. Początkowo transportowała ona drewno do tartaku w Zagnańsku. W latach 30. przewożono nią rudy żelaza z kopalni w Rudkach. Później pełniła funkcje pasażerską i turystyczną. Ostatecznie tory zdemontowano w latach 1967–1977. Jej najbardziej charakterystyczne elementy – nasyp i mosty kolejowe znajdują się na trasie rowerowej. Duży Most mierzył 5,5 m wysokości. Do dziś jego konstrukcja robi wrażenie. Po drodze usytuowany jest jeszcze dawny kamieniołom (ok. 200 m od szlaku, prowadzi do niego kierunkowskaz). Końcowy odcinek trasy to dosyć stromy podjazd, a następnie zjazd do punktu biletowego ŚPN w Nowej Słupi, w pobliżu którego znajduje się pomnik Świętokrzyskiego Pielgrzyma, Emeryka.